ارسال رایگان سفارش های بالای 700 هزار تومان ارسال رایگان سفارش های بالای 700 هزار تومان
  • انتخاب واحد پول:

معرفی و مرور آثار برجسته شهید آیت‌الله رئیسی

۶ خرداد ۱۴۰۳ ۱۱:۳۴:۲۶ ب.ظ


شهید آیت‌الله رئیسی علاوه بر خدمات اجرایی در حوزه‌های مختلف، تالیفاتی در حوزه فقه از جمله «ارث بی‌وارث»، «تعارض اصل و ظاهر در فقه و قانون» و «قواعد فقه» را نیز در کارنامه علمی خود داشته است.

به گزارش روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، خادم ملت و رئیس‌جمهور مردمی، در حین خدمت به مردم به مقام شهادت نائل شد. وی علاوه بر خدمات اجرایی، مقام والایی در زمینه علمی داشت و آثاری ارزشمند، به ویژه در حوزه فقه، به یادگار گذاشت. آیت‌الله رئیسی که در کنار دروس شرعی، علوم حقوق را تا مقطع دکتری مطالعه کرده بود، نظراتی جدید و مطابق با نیازهای روز جامعه ارائه کرده بود. در ادامه، مروری بر برخی از آثار وی که اکنون در مقام سیدالشهدای خدمت به مردم محبوب قلب‌ها شده است، خواهیم داشت.

ارث بی‌وارث
کتاب «ارث بی‌وارث» برای نخستین بار در پاییز ۱۳۹۷ با تیراژ هزار نسخه، ۲۴۰ صفحه و قیمت ۲۵ هزار تومان توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
نویسنده در این اثر به بررسی تطبیقی بین مباحث فقه و حقوق درباره ارث بی‌وارث می‌پردازد و کلیات و مصادیق ارث بی‌وارث را تبیین می‌کند. وی همچنین مصارف ارث شخصی بی‌وارث و تعهدات فقیه جامع‌الشرایط در این زمینه را بررسی می‌کند. در پایان، تعهدات امام یا فقیه در برابر بی‌وارث و نتایج و دستاوردهای این موضوع مطرح می‌شود. بررسی ارث بی‌وارث در قرآن و روایت‌های اهل سنت نیز از مباحث قابل تأمل این مجموعه است.

 تعارض اصل و ظاهر در فقه و قانون
کتاب «تعارض اصل و ظاهر در فقه و قانون» برای نخستین بار در زمستان ۱۳۹۷ با تیراژ هزار نسخه، ۲۷۲ صفحه و قیمت ۳۵ هزار تومان توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
در این پژوهش ابتدا واژه‌های اصل، ظاهر، اصول عملیه، تعارض و انواع آن از حیث لغوی و اصطلاحی تبیین می‌شوند. سپس شرایط تقدم اصل یا ظاهر و مبانی حجیت آن‌ها در فقه شیعه و اهل سنت بررسی و مصادیق تقدم اصل یا ظاهر روشن می‌شوند. در پایان این تحقیق، نظریه تقدم اصل به معنای قاعده فقهی و نظریه تقدم ظاهر به معنای ظاهر حال بررسی شده و نظر کلی درباره تعارض اصل و ظاهر ارائه می‌شود. نتایج و دستاوردها از مطالب مهم این مجموعه هستند.

قواعد فقه (بخش عبادی)
کتاب «قواعد فقه: بخش عبادی» برای نخستین بار در سال ۱۳۹۷ با تیراژ ۵۰۰ نسخه، ۲۳۶ صفحه و قیمت ۲۳ هزار تومان توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.
این اثر شامل بخشی از قواعد فقهی باب عبادات است که آیت‌الله رئیسی پیشتر برای جمعی از فضلای حوزه علمیه تهران و قضات تدریس کرده بود. قواعدی مانند فراغ و تجاوز، لا تعاد، اصالة الطهاره و لا ضرر از این دسته قواعد هستند.

 قواعد فقه (بخش اقتصادی)
کتاب «قواعد فقه: بخش اقتصادی» برای نخستین بار در سال ۱۳۹۷ با تیراژ ۵۰۰ نسخه، ۲۶۹ صفحه و قیمت ۲۶ هزار تومان توسط انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.
این کتاب درباره برخی قواعد فقه اقتصادی مانند قاعده لزوم، قاعده ضمان ید، قاعده اتلاف و غیره نگاشته شده است.

 قواعد فقه (بخش قضایی)
کتاب «قواعد فقه: بخش قضایی» برای نخستین بار در سال ۱۳۹۸ با تیراژ ۵۰۰ نسخه، ۳۱۶ صفحه و قیمت ۳۷۵۰۰ تومان توسط انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.
این اثر به بررسی قواعد فقهی مرتبط با مسائل حقوقی و قضایی مانند قواعد حجیت بینه، البینة علی المدعی و الیمین علی من أنکر و غیره می‌پردازد.

 تقریر دروس خارج: فقه وقف
کتاب «فقه وقف» با تدوین مهدی شریعتی‌تبار و همکاری سیدابوالقاسم موسوی برای نخستین بار در فروردین ۱۴۰۰ با تیراژ ۵۰۰ نسخه، ۵۴۸ صفحه و قیمت ۹۰ هزار تومان توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.
این کتاب به مباحثی نظیر فضیلت وقف، تعریف وقف، صیغه وقف، معاطات در وقف و سایر موضوعات مرتبط با فقه وقف می‌پردازد.

 

جهت اطلاع از اخبار و  کتاب ها و خریدکتاب با ما همراه باشید.
 

 www.fadakbook.ir