ارسال رایگان سفارش های بالای 700 هزار تومان ارسال رایگان سفارش های بالای 700 هزار تومان
  • انتخاب واحد پول:

یک کتاب خوب: «عاشق» پرفروش ترین کتاب قرن فرانسه

۲۹ دی ۱۳۹۵ ۰۵:۲۱:۰۲ ب.ظ

 

یک کتاب خوب: «عاشق» پرفروش ترین کتاب قرن فرانسه

 

آخرین خبر/ این کتاب به نوعی خود زندگی نامه مارگریت دوراس است که در یک برش زمانی از دوره ی نوجوانی اش، به روایت مکان- زمان و آدم های اطرافش می پردازد. در مستعمره ی هندوچین، یک مرد چینی پولدار عاشق دختر پانزده ساله ای می شود که با کرجی در حین گذر از رودخانه است.
راوی گاه دخترک، گاهی دانای کل و بعضن پیرزنی است که خا
طرات جوانی اش را تعریف می کند و در حین روایت ما را با شخصیت‌های اطراف دخترک و خصوصیات اجتماعی- روان شناسی آنان آشنا می سازد.
دخترک گاه عاشق خود را دوست دارد و گاه از او بیزار است. همین او حس پارادوکسیکال را نسبت به مادر خود هم دارد اما در مورد برادرانش تصمیم خود را گرفته: از برادر ارشد متنفر است و برادر کوچک را دوست دارد و علت آن مرگ زود هنگام برادر کوچک تر و شباهت برادر بزرگ تر به خود اوست. در نهایت پدر عاشق، مانع ازدواج او و پسرش می شود و علی رغم میل پسر، زنی چینی برایش اختیار می کند. اما آن چه موجب فروش جهانی موفق کتاب تحت عنوان «رمان نو» شد، ماجرای آن نیست، بلکه عدم التزام دوراس به رعایت کلیشه های رایج رمان نویسی یا خاطره نگاری محض و در نتیجه نگارش آزادانه و بی قید و بند اوست. دیدگاه روان کاوانه و تصویرپرداز دوراس، گرچه در جاهائی بی ربط می نماید، اما حاکی از هوش نویسنده در جهت جلب و انگیزش مخاطب عام است تا حدی که «عاشق» به عنوان نمونه ای از ادبیات روان شناسی معرفی می شود. خاطرات تراژیک نویسنده که به صورت یک مجموعه صیقل شده و آماده ی ارائه است، باعث می شود که زمان روایت بصورت پاندولی در حال رفت و بازگشت در حال و گذشته باشد. زبان سیال و عریان دوراس به پخته گی لازم رسیده تا از عشق، لذت، بدنامی، گناه و تنفر، هرچند با ابهام و ایجاز، اما به سادگی سخن گوید و به درد زیستن اعتراف کند.

برنده جایزه‌ی کنگور در سال 1984
ترجمه شده به بیش از 50 زبان دنیا

 

جهت خرید اینترنتی کتاب می توانید  اینجــا  کلیک کنید